MI ÉRTELME VAN A MARKETINGNEK EGY VILÁGBAN, AHOL MINDEN ELÉRTÉKTELENEDIK?
2025. október 9.

A gazdasági válságok és inflációs hullámok időszakában sokan felteszik a kérdést: mi szükség van a marketingre, ha úgyis minden napról napra bizonytalanabb? Miért kell hirdetni, márkákat építeni, kampányokat futtatni, amikor az emberek pénze egyre kevesebbet ér, a fogyasztók bizalma pedig alacsonyabb, mint valaha?

A válasz nem olyan egyszerű, hogy "nincs rá szükség" – sőt. Pont egy értékét vesztett világban válik világossá, mi is a marketing valódi szerepe a gazdaságban.

Nem csak eladás, hanem jelentés

A klasszikus közgazdaságtan hajlamos úgy tekinteni a marketingre, mint puszta költségre: színes plakátokra, hangzatos szlogenekre, amik célja, hogy többet vegyünk valamiből, amire talán nincs is szükségünk. De ha az érték fogalma meginog – ha a pénz inflálódik, a munkaerő bizonytalan, a politikai rendszerek instabilak –, akkor a marketing hirtelen nem a fogyasztás ösztönzéséről, hanem a jelentésadásról szól.

Egy márka kommunikációja képes kapaszkodót adni: miért érdemes ezt a terméket választanom, miért érdemes bízni ebben a szolgáltatásban, vagy miért érdemes kitartani ebben a közösségben? Nem az eladott darabszám azonnali növelése a tét, hanem az, hogy a vásárló talál-e valami értelmet a választásában.

Ennek megfelelően érdekes kérdés, hogy míg jelen adatvezérelt PPC marketing a konvertáló felhasználók böngészőben tárolt adatai szerinti viselkedési formáikra alapoz, a jövőben hogyan fogjuk mérhetővé tenni a felhasználók aktuális érzelmeit, vagy lelkiállapotát?

Az információ túlterheltség korában

Egy másik fontos szempont: a gazdaságban ma már ideális helyzetben nem az a legnagyobb probléma, hogy nincs elég termék, hanem az, hogy túl sok az információ. Az ember naponta több ezer reklámüzenettel találkozik – a telefonjától a villamos oldalán át a YouTube előtti unalmas hirdetésekig.

Ebben a zajban a marketing feladata nem egyszerűen az, hogy rávegye az embereket valamire, hanem, hogy szűrőként működjön: hitelesen és érthetően mondja el, mi különbözteti meg az adott terméket vagy szolgáltatást a többitől. Mondja el a valóságot a termékről. Egy értékét vesztett világban ez szinte luxus: megtalálni a megbízhatót a hamis között, a valódit a színlelt között.

A gazdasági motor egyik alapja

Sokan alábecsülik, de a marketing valójában gazdasági motor. Nem csak azért, mert reklámköltések milliárdjai pörgetik a médiát, a kreatív ipart és a technológiai szektort, hanem mert a marketing segít összekapcsolni a keresletet a kínálattal, és ezt egyre pontosabban teszi.

Ha a fogyasztó nem tudja, hogy létezik egy olcsóbb, jobb minőségű, fenntarthatóbb termék, akkor nem fogja megvenni. Ha a gyártó nem tudja, hogyan szólítsa meg a célcsoportját, akkor a termék a raktárban marad. Egy elbizonytalanodott gazdaságban a marketing tölti be a híd szerepét: láthatóvá teszi a lehetőségeket.

Persze könnyű cinikusan tekinteni a marketingre. A reklámok néha tényleg üresek, harsányak, sőt manipulatívak. De közben a marketing egy fontos nyelv, amin keresztül a gazdasági szereplők kommunikálni tudnak velünk. És ha már úgyis bombázva vagyunk üzenetekkel, nem mindegy, hogy ezek képesek-e értéket közvetíteni – akár csak annyit, hogy a valóságot, közösséget vagy egy apró élményt adnak.

A jövő marketingje: értékrendek piaca

Egy világban, ahol a pénz, a nyersanyagok és a politikai intézmények értéke megingott, a marketing végső soron értékrendek közötti versenyt jelent. Nem csak az a kérdés, hogy melyik üdítő finomabb, hanem hogy melyik márka hitelesebb. Nem csak az, hogy melyik bank kínál fél százalékkal jobb kamatot, hanem hogy melyikben bízom meg.

A marketing egy értékét vesztett világban nem luxus, hanem túlélési stratégia. Nem (csak) arra való, hogy eladjon, hanem arra, hogy eligazítson. Hogy emlékeztessen minket: az érték nem tűnt el, csak annak kommunikációja átformálódott. És amíg lesznek, akik el akarják mondani, miért éri meg kitartani, addig lesz marketing is – még akkor is, ha a világ körülötte éppen széthullani látszik.

Kapcsolat
Miben segíthetünk?

Telefon: +36 (30) 964-0339

E-mail: info@oloren.hu

Érdeklődés tárgya

  1. kérem válasszon
  2. Szolgáltatások
  3. Csomagok
  4. Egyéb kérdés
  1. kérem válasszon
  2. Film & Reels
  3. Fotózás
  4. Marketing
  5. Szövegírás
  6. Márkaépítés
  7. Webfejlesztés
  8. PLÚTÓ CSOMAG
  9. VÉNUSZ CSOMAG
  10. OLOREN CSOMAG
  11. Landing page készítés
  12. Weboldal készítése több aloldallal
  13. Webshop készítés

Kérjük adja meg a személyes adatait!

Név*

E-mail*

Telefon*

Megjegyzés

Hozzájárulás az adatkezeléshez* Elfogadom, hogy ezen űrlapon szereplő adataimat a kapcsolatfelvétel érdekében összegyűjtjük és feldolgozzuk. Kérése feldolgozását követően az adatokat töröljük. A felhasználói adatok kezelésével kapcsolatos részletes információk az adatkezelési tájékoztatónkban találhatóak. Adatkezelési tájékoztatónkat itt tekintheti meg.

Küldés
Kedves Látogató!

Köszönjük, hogy üzenetet küldtél nekünk! Munkatársunk hamarosan felveszi veled a kapcsolatot!